Odwiedź nas na Facebooku
BLOG

Zwrot kosztów za osuszanie po zalaniu

Osuszanie pomieszczeń po zalaniu jest dosyć kosztowne. Zarówno wynajęcie profesjonalnego sprzętu, jak i zatrudnienie firmy zajmującej się osuszaniem, przynosi spore wydatki. A przecież każdy, kogo spotka takie nieszczęście jak zalanie mieszkania, chce jak najszybciej pozbyć się nieprzyjemnych skutków takiego zdarzenia. Jest jednak sposób na uniknięcie zadłużenia czy też naruszenia oszczędności. O tym, jak uzyskać zwrot kosztów za osuszanie po zalaniu, a nawet za remont mieszkania, który był konieczny po usunięciu szkód, dowiesz się z poniższego tekstu.

Zalane mieszkanie i zachowanie zimnej krwi

Choć wiemy, że w tak trudnej sytuacji, jak zalanie mieszkania ciężko jest zachować spokój i rozwagę, to jednak namawiamy do powściągnięcia emocji i chłodnego przeanalizowania okoliczności. Rzeczowe określenie strat i spokojne podjęcie decyzji o wdrożeniu jakichkolwiek czynności, pozwoli nam nie generować niepotrzebnych wydatków. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie specjalisty, który fachowo oceni skalę strat i przedstawi wstępny kosztorys osuszania pomieszczeń i wszelkich napraw. Mimo to, że taka usługa też ma swoją cenę, to i tak warto ją ponieść, by podczas dalszych czynności nie postępować po omacku, a tym samym sporo zaoszczędzić.

Odszukaj polisę

Drugim krokiem, jaki należy podjąć jest odszukanie polisy ubezpieczeniowej naszego mieszkania i przeanalizowanie jaki jest zakres ochrony ubezpieczeniowej. Kwota odszkodowania jest zależna przede wszystkim od tego, jaką polisę ubezpieczeniową posiadacie. W podstawowym zakresie ubezpieczenia znajdują się zazwyczaj nieruchome części mieszkania, czyli wszystkie elementy zamontowane na stałe – ściany, podłogi, futryny, płytki, panele, itp. Gdy mamy rozszerzoną polisę, możemy liczyć na uzyskanie odszkodowania za zniszczone meble, sprzęty i inne przedmioty, które uległy zawilgoceniu. Jeżeli zalanie mieszkania nastąpiło z przyczyn leżących po stronie sąsiada – należy sprawdzić, czy sąsiad posiada ubezpieczenie OC. W takim przypadku koszty usunięcia szkód powstałych po zalaniu pokryje jego polisa ubezpieczeniowa, jednak potrzebne będzie uzyskanie danych firmy ubezpieczeniowej i numeru polisy sąsiada. Kolejną czynnością powinno być zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi, który powinien przysłać pod nasz adres rzeczoznawcę. Jednak, jeśli już wcześniej rozpoczęliśmy prace osuszające, warto dowiedzieć się, czy nie dokona tego w naszym imieniu zatrudniona firma. Często zdarza się, że przedsiębiorstwa zajmujące się osuszaniem pomieszczeń i pracami remontowymi, przesyłają kosztorysy do towarzystw ubezpieczeniowych i zajmują się wszelkimi formalnościami.

Zalanie mieszkania, a ubezpieczenie

Firma, którą zatrudnicie do wszelkich czynności mających na celu doprowadzenie Waszego lokum do stanu sprzed zalania, musi być godna zaufania. Nie decydujcie się na pierwsze napotkane przedsiębiorstwo i dokładnie sprawdźcie opinie na temat tego, które wyda się Wam w porządku. Tylko dzięki takiemu rozważnemu wynajęciu fachowców będziecie mogli spać spokojnie. Bardzo ważne jest również sprawdzenie zakresu prac, jakie są w ofercie firmy. W tej kwestii chodzi nie tylko o oszczędność spowodowaną zatrudnieniem tylko jednej ekipy, ale również o uzyskanie odszkodowania. Jak już wspominaliśmy, dobrze jest zatrudnić firmę, która zajmie się nie tylko osuszaniem i remontem mieszkania, ale i załatwieniem formalności z ubezpieczycielem. To bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku, gdy musimy się odwołać od pierwszej decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy zgłaszamy szkodę zaraz po jej wystąpieniu, odwiedza nas rzeczoznawca i wycenia zniszczenia na podstawie średnich cen rynkowych. Kwota odszkodowania często diametralnie różni się od tej faktycznie wydanej przez nas na remont. W takim przypadku konieczne jest odwołanie się, a co za tym idzie przedstawianie dowodów, że wydaliśmy na osuszanie i inne prace znacznie więcej niż założył ubezpieczyciel. Takimi dowodami są:

  • faktury za użyte materiały;
  • kosztorys prac osuszających, instalacyjnych, remontowych;
  • kosztorys związany z lokalizacją wycieków (jeśli takowe wystąpiły);
  • dokumentacja opisująca zakres wykonanych prac;
  • kosztorys związany z ozonowaniem, odgrzybianiem i zabezpieczeniem remontowanych pomieszczeń.

Ponadto do dokumentów zebranych przez firmę osuszająco-remontową powinno się dołączyć wszelkie faktury za nowe sprzęty, meble i inne nowo zakupione elementy wyposażenia mieszkania (w przypadku rozszerzonej polisy OC).

Koszty osuszania i remontowania mieszkania po zalaniu są niewątpliwie bardzo wysokie. Jednak przy odpowiednim podejściu do tej trudnej sytuacji, jesteśmy w stanie uzyskać zwrot wszelkich wydatków. Stres nie jest naszym sprzymierzeńcem i mimo że jest nieunikniony podczas takiego niecodziennego zdarzenia, jakim jest zalanie mieszkania, to nie powinien przesłonić nam rozsądku i konkretnego podejścia do sprawy. Zatrudnienie kompleksowej firmy nie tylko ograniczy wydatki, ale też odciąży nas w wielu formalnościach i pozwoli też oszczędzić sporo nerwów.